Biblioterapia

Cel (efekty) uzyskiwane dzięki zastosowaniu formy wsparcia to wyciszenie osoby objętej terapią, akceptacja siebie oraz otoczenia, nowe spojrzenie na własne potrzeby, integracja osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie, przygotowanie do pełnienia ważnych ról, zmniejszenie strachu, lęku, łagodzenie agresji, nauka nazywania własnych emocji i doświadczeń, nabywanie umiejętności refleksji na różne tematy, identyfikowanie się z bohaterami literackimi.

Stosowane metody:

kulturoterapia - wyrażanie potrzeb, przeżyć oraz stanu psychicznego poprzez literaturę i sztukę

czytelnictwo - udział w zajęciach czynny, gdy beneficjent czyta sam i bierny, czytanie beneficjentowi przez instruktora oraz słuchanie powieści w radiu i z taśmy magnetofonowej dyskusje i wymiana myśli i poglądów na temat przeczytanej książki lub artykułu z prasy spotkanie z poezją – przedstawienie życiorysu autora i jego twórczości poezjoterapia – pisanie wierszy przez beneficjentów

kronikarstwo – gazetki ścienne, dokumentowanie historii placówki

 

Trening umiejętności samoobsługi i zaradności życiowej

Cel zajęć to umożliwienie nabycia oraz podtrzymanie osiągniętych wcześniej umiejętności  i sprawności z zakresu samoobsługi, czynności życia codziennego oraz czynności związanych z aktywnością, kształtowanie nawyku dbania o porządek,  nauka dbania o higienę osobistą, nauka obsługiwania podstawowych urządzeń AGD i RTV, nauka przemieszczania się środkami komunikacji miejskiej, nauka przygotowywania prostych posiłków, wdrażanie do przestrzegania zdrowego i higienicznego stylu życia, nauka obsługi komputera i korzystania z  internetu,  nauka załatwiania prostych spraw w instytucjach użyteczności publicznej, nauka spędzania czasu wolnego

 Wspomagając rozwój osoby niepełnosprawnej intelektualnie, powinniśmy stwarzać takie środowisko i sytuacje, które prowokują do własnej aktywności a poprzez to poprawę ich funkcjonowania w codziennym życiu. Efektem zaplanowanego działania będzie nabieranie doświadczenia przez beneficjentów w jak najbardziej samodzielnym realizowaniu czynności życia codziennego. Zostanie to osiągnięte przez nabywanie nowych sprawności i umiejętności podczas wielokrotnego ich powtarzania w czasie treningów: trening umiejętności społecznych i interpersonalny, trening samoobsługowy i budżetowy, trening zaradności życiowej, trening higieniczny, trening spędzania czasu wolnego Zachęcenie osób niepełnosprawnych do dbania o własne zdrowie, szczególnie w zakresie higieny osobistej .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Zajęcia plastyczne

Prowadzone przez instruktora terapii zajęciowej. Celem tych zajęć jest umożliwienie wyrażania tych przeżyć, które są trudne do przekazania w słowach, tłumione oraz odreagowanie emocji i napięć, -kształtowanie cierpliwości i skupienia, pogłębianie umiejętności i zdolności plastycznych :

malowanie obrazów farbami olejnymi i plakatowymi,

robienie i malowanie odlewów gipsowych,

zdobnictwo-oklejanie flakonów sznurkiem, skórą, zdobienie farbami witrażowymi,

rysowanie kredkami, flamastrami, malowanie farbami plakatowymi,

robienie ozdób ze skóry jak kwiaty, różne ozdoby na ścianę,

robienie obrazów ze skóry,

konstruowanie i kształtowanie figurek i kompozycji z modeliny i masy solnej,

wykonywanie kwiatów - różne techniki: ze sznurka, ze skóry, z bibuły, z okleiny, z włóczki  w tym również kwiaty do palm wielkanocnych, 

kompozycje z zasuszonych roślin zebranych przez uczestników podczas wycieczek, 

prace na styropianie - wyklejanie strzyżoną włóczką,

wykonywanie ozdób choinkowych, robienie stroików świątecznych,

malowanie, robienie pisanek,

wykonywanie kartek świątecznych - różne wzory,

wykonywanie lalek ze sznurka, szycie ubranek

 

 

 

 

 

 

 

 

    Pracownia gospodarstwa domowego i ogrodnictwa

 

Zajęcia prowadzone w pracowni gospodarstwa domowego uczą uczestników samodzielności w dziedzinie zaspokajania podstawowych funkcji życiowych. Działalność tej pracowni umożliwia uczestnikom zapoznanie się z budową i zasadą działania podstawowego oraz specjalistycznego sprzętu gospodarstwa domowego (np. zmywarki, pralki, frytkownicy, miksera ). Podopieczni uczą się korzystać z przepisów kulinarnych, przygotowując proste i pracochłonne dania, zapoznają się z metodami i sposobami przechowywania i utrwalania żywności.

Uczestnicy samodzielnie nakrywają do stołów, przyrządzają proste posiłki np. kanapki, zupy, sałatki, kompoty, przy pomocy instruktora pieką różne ciasteczka, a nawet pączki. Poza tym uczą się utrzymywać porządek, zamiatają, zmywają podłogę, myją naczynia, prasują i piorą.

Pracownia również zajmuje się dbaniem o zagospodarowanie i pielęgnację ogrodu otaczającego Warsztat. Uczestnicy poznają również sposoby uprawy niektórych warzyw, pielęgnują i przesadzają kwiatki. Zajęcia te mają na celu rozwój manualny poprzez wykonywanie prac ogrodniczych, organizowanie atmosfery w grupie opartej na życzliwości i wzajemnej pomocy, wdrażanie uczestników do poszanowania własnej i cudzej pracy, dbałość o narzędzia ogrodnicze, rozróżnianie podstawowych gatunków drzew i roślin ozdobnych oraz poszerzenie wiedzy na temat otaczającego nas środowiska. Zajęcia w plenerze są okazją do poznawania zachodzących zmian  w przyrodzie, zbierania kwiatów, gałązek, traw, szyszek oraz innych naturalnych materiałów , które później wykorzystują w swoich pracach. Powstają w ten sposób ikebany, ozdobne choinki z szyszek, wianki oraz ozdobne kwiaty.

       

 

Podkategorie